III Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej pod tytułem „Biblioteki w procesie dydaktycznym i badaniach naukowych”
Łódź, 25-27 czerwca 2008 r.
Tematyka konferencji:
Konferencja była poświęcona miejscu i roli bibliotek naukowych w badaniach naukowych i dydaktyce, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy bibliotek uczelnianych ze środowiskiem naukowym i administracyjnym oraz studentami.
Biblioteki naukowe, a w szczególności biblioteki uczelniane, pełnią niebagatelną rolę zarówno we wspomaganiu badań naukowych jak i w prowadzeniu dydaktyki w uczelni. Zdarza się jednak bardzo często, że na styku działalności naukowej i dydaktycznej uczelni oraz funkcji usługowej biblioteki dochodzi do złego przepływu informacji, nieporozumień, problemów czy nawet niechęci. Pracownicy i studenci zarzucają bibliotece brak dostatecznej ilości materiałów, ich nieaktualność czy trudną dostępność. Z kolei biblioteki narzekają na brak zrozumienia potrzeb finansowych i lokalowych czy choćby brak współpracy ze strony uczelni w sprawach tak elementarnych jak pomoc w odzyskaniu wypożyczonych materiałów bibliotecznych. Wiele z tych problemów można rozwiązać korzystając z dobrych wzorców wypracowanych przez innych czy to w kraju czy za granicą.
Odrębnym zagadnieniem jest zaangażowanie biblioteki w nowe formy aktywności z pogranicza tradycyjnej działalności bibliotecznej: wspomaganie procesu oceny parametrycznej jednostek i pracowników, analiza rozpraw pod kątem plagiatów czy udział w zdalnym nauczaniu (e-learning). Ważnym zagadnieniem jest także wspieranie procesu transferu wiedzy z uczelni do przemysłu/biznesu (innowacyjność, transfer technologii, patentowanie). W związku z tworzeniem bibliotek cyfrowych coraz częściej stają się także lokalnymi centrami wiedzy o własności intelektualnej i przemysłowej.
Miejsce i rola biblioteki w dydaktyce i badaniach naukowych zmienia się choćby ze względu na inne możliwości techniczne czy zmianę modelu nauczania/uczenia się. Wzajemna wymiana doświadczeń oraz uzyskanie świadomości o kierunku nadchodzących zmian jest więc dla bibliotekarzy niezmiernie ważne.
Tematyka konferencji obejmowała takie zagadnienia jak:
- Współpracę biblioteki ze środowiskiem naukowym, w tym z władzami wydziałów, pracownikami i studentami uczelni
- Współpracę biblioteki z administracją uczelni (rozliczanie studentów i pracowników z wypożyczonych materiałów, przepływ niezbędnych informacji i danych)
- Marketing i promocję usług bibliotecznych w środowisku
- Zakres usług świadczonych dla uczelni/środowiska naukowo-dydaktycznego
- Udział pracowników uczelni w polityce gromadzenia zbiorów
- Sposoby oceny jakości usług bibliotecznych
- Działania wspierające naukę i dydaktykę: ocena parametryczna jednostek, udział w systemach antyplagiatowych, budowanie bibliotek cyfrowych i repozytoriów instytucjonalnych
- Nowe metody i narzędzia dostarczania informacji naukowej
- Współpracę bibliotek z uczelnianymi centrami transferu technologii w zakresie informacji patentowej
- Biblioteki jako centra wiedzy o własności intelektualnej i przemysłowej
Materiały konferencyjne można znaleźć w zasobach Biblioteki cyfrowej CYBRA.