Przejdź do treści

Działalność naukowa

Konferencje:

Kobieta siedząca przy biurku w bibliotece czyta książkę, dwie otwarte książki leżą na biurku, w tle katalog kartkowy.

Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej (2004)
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? (2006)
Biblioteki w procesie dydaktycznym i badaniach naukowych (2008)
Biblioteka w kryzysie czy kryzys w bibliotece (2010)
Znaczenie i badania jakości w bibliotekach (2012)
Rozmowy o bibliotekach (2014)
Rozmowy o bibliotekach (2016)


I Kongres Bibliotek Szkół Wyższych (2019)

Celem Kongresu była integracja środowiska bibliotekarzy szkół wyższych, stworzenie szerokiego forum wymiany doświadczeń i myśli na najbardziej aktualne i istotne tematy, a także wskazanie obszarów i możliwości współpracy. Idea zorganizowania Kongresu zrodziła się z poczucia rozproszenia i nadmiaru konferencji branżowych, skądinąd ważnych i poruszających istotne problemy, jednak niedających możliwości odbycia tak szerokiej debaty środowiskowej.

Organizatorami Kongresu byli: Biblioteka Politechniki Łódzkiej, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, Centrum Informacyjno-Biblioteczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Wyższe Szkoły Bankowe Stowarzyszenie EBIB.


Seminaria PolBiT to spotkania robocze grupy polskich bibliotek technicznych, które służą wymianie doświadczeń i rozwiązywaniu wspólnych problemów organizowane są cyklicznie przez poszczególne biblioteki. W Bibliotece PŁ odbyły się:


V Seminarium z cyklu Otwieranie nauki – praktyka i perspektywy

Biblioteka wraz z Interdyscyplinarną Szkołą Doktorską PŁ i firmą Elsevier zorganizowały 24 listopada 2020 r. Seminarium online „Otwieranie nauki – praktyka i perspektywy Naukowcy, bibliotekarze i wydawcy w poszukiwaniu wspólnej drogi do otwartej nauki", w którym wzięło udział 212 osób (naukowcy, doktoranci, wydawcy, bibliotekarze). 

W sesji 1. paneliści m.in. Rektor PŁ prof. dr hab. Inż. Krzysztof Jóźwik, Wiceprzewodnicząca Rady Młodych Naukowców oraz  Dyrektor Biura programów dla naukowców NAWA dyskutowali o problemach jakie napotykają naukowcy, wydawcy i bibliotekarze w realizacji działań wspierających otwieranie nauki w Polsce, czym różni się podejście do otwierania danych badawczych w naukach humanistycznych i technicznych. 

Sesja 2. poświęcona była dyskusji o aktualnych zagadnieniach związanych ze skutkami COVID-19 w działalności uczelni, takimi jak zmiana organizacji pracy, elastyczność w zakresie świadczenia usług przez biblioteki, a także wpływ tych zmian na tworzenie oraz realizację polityki otwartej nauki.


VII Seminarium z cyklu Otwarta Nauka – praktyka i perspektywy

Wydarzenie zostało zorganizowane przez firmę Elsevier oraz trzy łódzkie biblioteki akademickie: Centrum Informacyjno-Biblioteczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Bibliotekę Politechniki Łódzkiej i Bibliotekę Uniwersytetu Łódzkiego.

Celem tego wydarzenia było dostarczenie praktycznych wskazówek i materiałów dla środowiska naukowego oraz poruszenie kwestii związanych z publikowaniem i zarządzaniem danymi badawczymi. W trakcie spotkania uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszymi trendami w publikowaniu naukowym oraz w zakresie zarządzania danymi badawczymi. Prelegenci omówili również nowe technologie oraz narzędzia, które mogą być wykorzystane w procesie badawczym i publikacyjnym.