V SEMINARIUM Z CYKLU
Otwieranie nauki – praktyka i perspektywy
Naukowcy, bibliotekarze i wydawcy w poszukiwaniu wspólnej drogi do otwartej nauki
24 listopada 2020 r.
O SEMINARIUM
Bezpłatne Seminarium odbyło się online 24 listopada 2020 r., i zgodnie z założeniami, miało być przedsięwzięciem skupiającym szerokie grono zarówno bibliotekarzy i specjalistów pracujących w bibliotekach akademickich, a także naukowców i wydawców prac naukowych.
Wymiana wiedzy i doświadczeń między naukowcami, bibliotekarzami i wydawcami była elementem dyskusji na temat realizacji działań wspierających otwieranie nauki w Polsce. Trudny czas pandemii, trwający w Polsce od marca 2020 r. spowodował wprowadzenie licznych zmian organizacyjnych w szkołach wyższych, w tym w bibliotekach akademickich oraz w organizacji dydaktyki.
Wirtualne seminarium było również okazją do dyskusji o aktualnych zagadnieniach związanych ze skutkami COVID-19 w działalności uczelni, takimi jak zmiana organizacji pracy, elastyczność w zakresie świadczenia usług przez biblioteki, a także wpływ tych zmian na tworzenie oraz realizację polityki otwartej nauki.
Seminarium Otwieranie Nauki: Praktyka i Perspektywy 2020 było piątą edycją wydarzenia. Poprzednio gospodarzami były: Biblioteka Politechniki Krakowskiej (2016), Centrum Naukowej Informacji Medycznej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu (2017), Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu (2018), Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie (2019).
Program sesji I: Badacze, bibliotekarze i wydawcy na drodze do otwarcia nauki
godz. 9.00–11.30
9.00–9.10
Otwarcie wydarzenia
9.10–9.35
Podsumowanie otwartej nauki
dr inż. Ewelina Pabjańczyk-Wlazło – Dyrektor Interdyscyplinarnej Szkoły Doktorskiej PŁ
9.35–9.55
Rozwój otwartego dostępu oraz otwartej nauki w Elsevier
Tomasz Psonka
10.00–11.30
Dyskusja panelowa: Jak wydawcy, bibliotekarze i badacze mogą współpracować na rzecz otwartej nauki?
Paneliści i moderatorzy
- prof. dr hab. inż. Krzysztof Jóźwik , Rektor Politechniki Łódzkiej
- dr hab. inż. Justyna Możejko-Ciesielska, Wiceprzewodnicząca Rady Młodych Naukowców
- Agnieszka Stefaniak-Hrycko, Dyrektor Biura programów dla naukowców NAWA - Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej
- Ewa Bluszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Tomasz Psonka, Elsevier
- Marek Górski, Biblioteka Politechniki Krakowskiej
Program sesji II: Biblioteki w czasie pandemii
godz. 13.00–14.30
13.00–13.20
Biblioteki w czasie pandemii
Izabela Gajda – Biblioteka Politechniki Łódzkiej
13:20–14:30
Dyskusja panelowa: Jak czasy pandemii wpłynęły na biblioteki akademickie i ich rolę?
Paneliści i moderatorzy
- Witold Kozakiewicz, Centrum Informacyjno-Bibliotecznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
- Anna Wołodko, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
- Jędrzej Leśniewski, Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Wrocławskiej
- Luiza Stachura, Biblioteka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
- Jędrzej Leśniewski, Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Wrocławskiej
O naszych prelegentach
Krzysztof Jóźwik ukończył studia na Wydziale Mechanicznym PŁ w 1987 r., uzyskując dyplom z wyróżnieniem w specjalności samochody i ciągniki. W tym samym roku rozpoczął pracę w Instytucie Maszyn Przepływowych na stanowisku konstruktora stażysty. Awansował, sięgając coraz wyższych stanowisk, najpierw w grupie inżynieryjno-technicznej, a od 1989 roku w grupie naukowo-dydaktycznej.
W 1998 r. obronił rozprawę doktorską "Badania turbiny zespołu ładującego silnik tłokowy w warunkach stacjonarnego i niestacjonarnego zasilania” na Wydziale Mechanicznym PŁ. W 2006 r. odbyło się kolokwium habilitacyjne, na którym przedstawił monografię „Mechaniczna uchylna dyskowa zastawka serca z warstwą nanokrystalicznego diamentu”.
Uzyskanie habilitacji wzmocniło działania grupy młodych naukowców, którymi się opiekował dr hab. inż. Krzysztof Jóźwik. Zespół realizował dużo prac dla przemysłu (Dresser-Rand, Faurecia, PSA Citroen&Peugeot, Eurocopter –później Airbus Helicopters), w tym obliczenia i konstrukcję napędu śmigłowego dla najszybszego na świecie helikoptera X3. Jednocześnie rozwijane były metody badań numerycznych dla przepływów krwi.
W latach 2008-2012 był kierownikiem zadania „Opracowanie mechanicznych zastawek serca oraz układu zasilania powietrza dla sterownika pneumatycznych komór wspomagania serca” w strategicznym projekcie „Polskie sztuczne serce”. Doświadczenia zebrane w trakcie badań nad przepływami krwi pozwoliły na przygotowanie monografii zatytułowanej „Modelling of Blood Flows” wydanej w 2013 r., a także rozdziałów w cyklu monografii podsumowujących projekt strategiczny „Polskie Sztuczne Serce”.
W 2014 r. uzyskał nominację profesorską w obszarze nauk technicznych.
Prof. Krzysztof Jóźwik w latach 2002-2008 pełnił funkcję prodziekana ds. studenckich na Wydziale Mechanicznym, przez dwie kadencje. W latach 2006 - 2012 był profesorem wizytującym w Coventry University.
W 2007 r. został powołany do Zarządu Łódzkiego Regionalnego Parku Naukowo-Technologicznego Sp. z o.o. jako członek Zarządu. Sprawował tę funkcję przez 10 lat.
Od 2007 r. jest dyrektorem Instytutu Maszyn Przepływowych PŁ. W latach 2008-2012 był prorektorem ds. kształcenia. W 2009 r. został powołany jako External Examiner w Cranfield University i piastuję tę funkcję nadal.
Od stycznia 2020 r. pełnił obowiązki prorektora ds. kształcenia, a od marca kierował Sztabem Antykryzysowym PŁ, w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Od września 2020 r. pełni funkcję Rektora PŁ.
Źródło: Władze Politechniki Łódzkiej Kadencja 2020-2024 [przeglądany 14.101.2020]. Dostępny w: https://www.p.lodz.pl/pl/wladze
Magister filologii germańskiej i niderlandzkiej oraz zarządzania i marketingu UW. W latach 1988-1997 pełniła funkcje kolejno redaktora i kierownika Redakcji Filologii Obcych Wydawnictwa Naukowego PWN.
Od 1997 do 2006 roku kierowała Wydawnictwami Szkolnymi PWN i współpracowała z Polską Izbą Książki w ramach Sekcji Wydawców Edukacyjnych.
Od 2013 roku pracuje na Uniwersytecie Łódzkim i kieruje Wydawnictwem UŁ, które należy do największych oficyn naukowych w Polsce publikujących monografie i czasopisma naukowe z dziedzin nauk społecznych i humanistycznych pracowników naukowych UŁ i autorów reprezentujących inne ośrodki w Polsce i za granicą.
Ukończyła studia na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynerii Środowiska Politechniki Łódzkiej (mgr inżynier budownictwa). Do pracy w Bibliotece PŁ trafiła przez przypadek i "na chwilę", która nadal trwa. Zaczęła pracę w Oddziale Informacji Naukowej (w momencie gdy do bibliotek wkraczały nieśmiało komputery), później objęła stanowisko do spraw źródeł elektronnicznych, a obecnie jest kierownikiem Oddziału Promocji i Informacji.
Prywatnie lubi połoniny bieszczadzkie i kryminały retro.
Bibliotekarz akademicki (st. kustosz dyplomowany), nauczyciel akademicki. Dyrektor Biblioteki Politechniki Krakowskiej, Koordynator ds. otwartego dostępu na Politechnice Krakowskiej, Przewodniczący Rady Wykonawczej Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich (RW KDBASP) w kadencji 2013-16 i 2016-2021, członek RW KDBASP od 2009 roku, członek IATUL Board (International Association of University Libraries) w kadencji 2007-2013, współautor projektu Analiza funkcjonowania bibliotek naukowych w Polsce (AFBN) i członek Zespołu ds. Standardów dla Bibliotek Naukowych (ZSBN).
W latach 2009-2012 i 2016-2019 kierownik projektów finansowanych ze środków UE, organizator kilkunastu konferencji naukowych (w tym I. Seminarium Otwieranie nauki – praktyka i perspektywy -Kraków, 2016), współorganizator cyklicznych konferencji w Politechnice Lwowskiej organizowanych w ramach porozumienia o współpracy pomiędzy BPK i Biblioteką Politechniki Lwowskiej, a także cyklu seminariów naukowo-dydaktycznych.
Od 1995 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne w Instytucie Studiów Informacyjnych UJ (wcześniej Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa), autor i współautor kilkudziesięciu referatów i artykułów.
Od marca 2016 Dyrektor Centrum Informacyjno-Bibliotecznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, wcześniej wieloletni zastępca dyrektora Biblioteki Uniwersytetu Medycznego w Łodzi ds. komputeryzacji; Przewodniczący Rady Dyrektorów konsorcjum Łódzkiej Akademickiej Sieci Bibliotecznej; Członek zarządu European Association for Health Information and Libraries oraz Rady Wykonawczej Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich. Autor publikacji oraz wystąpień na konferencjach krajowych i międzynarodowych.
Główne zainteresowania to nowe technologie w działalności bibliotek, trendy w rozwoju usług bibliotecznych, otwarta nauka.
Współautor koncepcji optymalizacji systemu biblioteczno-informacyjnego Politechniki Wrocławskiej oraz projektu Repozytorium Informacji i Wiedzy Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wiceprzewodniczący Rady Wykonawczej Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich, oraz członek Rady Naukowej Biblioteki Narodowej i innych gremiów eksperckich projektów: International Visibility Project, e-usługa OMNIS, Implementing copyright reforms in Poland.
Od 2007 roku związany z bibliotekami naukowymi Wrocławia, od 2015 kieruje Biblioteką Politechniki Wrocławskiej jako Zastępca Dyrektora Centrum Wiedzy
i Informacji Naukowo-Technicznej PWr.
Doktor habilitowana w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych, w dyscyplinie nauki biologiczne. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Mikrobiologii i Mykologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień związanych z mikrobiologiczną syntezą biodegradowalnych polimerów. Kierownik projektów badawczych finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowe Centrum Nauki.
Odbyła liczne staże m.in. w University of Cambridge i University of Oxford w Wielkiej Brytanii, University of Aveiro w Portugalii, University of Applied Sciences w Offenburgu. Za osiągnięcia naukowe otrzymała nagrody i stypendia o zasięgu krajowym i międzynarodowym między innymi stypendium dla wybitnych młodych naukowców (MNiSW), stypendium „Maria und Georg Dietrich” oraz DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst).
Posiada doświadczenie w zakresie eksperckim w gremiach takich jak: Zespół doradczy do oceny wniosków o przyznanie stypendiów dla studentów i wybitnych młodych naukowców, Zespół oceniający do spraw wymiany bilateralnej Naukowców w Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Jako wiceprzewodnicząca Rady Młodych Naukowców jest zaangażowana w identyfikowanie barier rozwoju kariery młodych naukowców i przygotowanie propozycji rozwiązań wspierających ich rozwój. Członkini Stowarzyszenia „Top500 Innovators”, Polskiego Towarzystwa Mikrobiologów oraz Polskiego Towarzystwa Genetycznego.
Jej zainteresowania zawodowe dotyczą szeroko pojętej jakości kształcenia i badań, w szczególności w aspekcie młodych naukowców, koncepcji otwartej nauki oraz umiędzynarodowienia nauki i szkolnictwa wyższego. W pracy badawczej zajmuje się innowacyjnymi biomateriałami włóknistymi do zastosowania w medycynie regeneracyjnej.
Realizowała międzynarodowy grant Europejskiego Instytutu Technologii i Innowacji oraz była uczestnikiem lub kierownikiem kilku innych projektów krajowych i międzynarodowych. Odbyła staże naukowe w Niemczech i Japonii. Laureatka kilku nagród i stypendiów o zasięgu regionalnym i międzynarodowym.
Współzałożycielka nagradzanej w Polsce i w Europie spółki technologicznej oferującej rozwiązania tekstroniczne. Posiada kilkuletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych w tym międzynarodowych, pełniła m.in. funkcję Przewodniczącej Europejskiej Rady Młodych Naukowców z siedzibą w Brukseli (EURODOC) oraz funkcję Przewodniczącej Krajowej Reprezentacji Doktorantów.
W latach 2017-2019 była członkinią Rady Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej oraz od 2018 roku jest członkinią Rady Młodych Naukowców przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Prywatnie miłośniczka kotów, książek oraz długich spacerów.
Menedżer z ponad 20-letnim doświadczeniem w szeroko rozumianej branży usług informacyjnych. Zdobywał swoje doświadczenie na różnych stanowiskach, m.in. w takich firmach jak Konica Minolta czy MathWorks. Obecnie w Elsevier pełni funkcję Dyrektora ds. Rozwiązań Badawczych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Tomasz pasjonuje się tematyką ewaluacji nauki na poziomie krajowym i instytucjonalnym oraz zarządzania informacją naukową. Znany jest z tego, że łączy właściwe osoby i rozwiązania oraz uruchamia nieskończone pokłady kreatywności u innych.
Prywatnie miłośnik pieszych wycieczek, dobrej książki i pysznych deserów.
Archeolog z wykształcenia, bibliotekarz z wyboru i zamiłowania. Od 2018 r. pełni obowiązki dyrektora Biblioteki Politechniki Łódzkiej. Wcześniej kierowała Biblioteką Chemiczną im. Osmana Achmatowicza, filią BPŁ a od 2004 r. do 2017 r. była z-cą dyrektora BPŁ.
Jej zainteresowania zawodowe skupiają się na optymalizacji pracy biblioteki, implementacji nowych technologii, budowie Biblioteki Cyfrowej, repozytoriów publikacji pracowników PŁ i prac dyplomowych studentów PŁ a ostatnio repozytorium danych badawczych. Jest autorką i współautorką kilkunastu publikacji na ten temat.
Współorganizowała kilka cyklicznych konferencji naukowych BPŁ i I Kongres Bibliotek Szkół Wyższych w 2019r. Jest także patronką inicjatyw kulturalnych BPŁ: Galerii Biblio-Art. i Przedsionka Literackiego.
Prywatnie lubi historię, literaturę popularnonaukową i biografie. Jest miłośniczką zwierząt, dom dzieli z psem a czasami także z dwoma kotami.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, polonistka i bibliotekarz, od 2016 roku dyrektor Biblioteki Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, nauczyciel akademicki, autorka bloga krytycznoliterackiego.
Absolwentka Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji oraz Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, a także studiów podyplomowych z zakresu administracji i zarzadzania realizowanych na Uniwersytecie Warszawskim, Akademii Leona Koźmińskiego i Collegium Civitas.
W latach 2003 – 2017 zatrudniona początkowo na stanowiskach eksperckich, a następnie kierowniczych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zakres jej odpowiedzialności związany był ze współpracą ministerstwa z gremiami naukowymi i akademickimi, Sejmem i Senatem RP, promocją nauki i szkolnictwa wyższego w kraju i za granicą, a w kolejnych latach, podczas sprawowania funkcji zastępcy dyrektora Departamentu Nauki w MNiSW, z finansowaniem projektów z zakresu współpracy międzynarodowej oraz programów i przedsięwzięć ministra nauki.
Autorka bądź współautorka programów ministra wspierających młodych naukowców, naukowców prowadzących badania z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, współpracy międzynarodowej oraz związanych ze społeczną odpowiedzialnością nauki.
W 2017 r. stypendystka Departamentu Stanu USA w ramach programu International Visitor Leadership Program. Od początku powstania NAWA odpowiedzialna za tworzenie oferty programowej dla doktorantów i naukowców.
Starszy kustosz akademicki, pracuje w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie od 1992 r. W latach 1995-2006 sekretarz naukowy, 2014-2018 kierowniczka Oddziału Projektów Celowych i Funduszy Zewnętrznych, od 2018 r. dyrektorka BUW. Od 2019 jest członkinią OCLC EMEA Regional Council i OCLC Global Council.
Organizatorzy
- Biblioteka Politechniki Łódzkiej
- Interdisciplinary Doctoral School
- Elsevier
Komitet organizacyjny
- Elżbieta Skubała – p.o. Dyrektora Biblioteki PŁ – Politechnika Łódzka
- Ewelina Pabjańczyk-Wlazło – Director Interdisciplinary Doctoral School – Lodz University of Technology
- Izabela Gajda – Biblioteka PŁ – Politechnika Łódzka
- Tomasz Psonka – Research Solutions Director for CEE – Elsevier
- Lucie Boudova – Senior Customer Marketer CEE – Elsevier
- Katarzyna Gaca-Zając – Senior Customer Consultant CEE – Elsevier
Patronat
- Rektor Politechniki Łódzkiej prof. dr hab. inż. Krzysztof Jóźwik
- Wojewoda Łódzki Tobiasz Adam Bocheński
- Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska
- Młodzi w Łodzi