Odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez użytkowników Biblioteki Politechniki Łódzkiej.
Jeśli poszukiwanych informacji nie ma ani wśród opublikowanych odpowiedzi (ani na stronie internetowej), można wysłać pytanie przez formularz Zapytaj bibliotekarza.
Dla ułatwienia pytania, pogrupowano tematycznie.
Pierwsza wizyta
Powinieneś zgłosić się do dyżurnego bibliotekarza w wypożyczalni (I piętro) lub strefie wolnego dostępu (parter, I i II piętro), aby poprosić o pomoc w sprawie, w której przyszedłeś.
Wszyscy mogą korzystać z BPŁ na miejscu.
Prawo do wypożyczania na zewnątrz mają następujące grupy użytkowników:
- studenci, doktoranci i pracownicy PŁ
- słuchacze studiów podyplomowych Politechniki Łódzkiej
- uczniowie i pracownicy Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Łódzkiej
- emerytowani pracownicy PŁ
- Profesorowie Seniorzy PŁ
- studenci, doktoranci i pracownicy pozostałych łódzkich uczelni państwowych
- osoby, które uzyskały status honorowego czytelnika.
Sposób zapisania się do Biblioteki Politechniki Łódzkiej oraz dokumenty, które należy przedstawić przy zapisie, określono w Regulaminie Biblioteki (rozdział 1.5.3 Zapisy do biblioteki).
Każdy może skorzystać z Biblioteki na miejscu.
Wypożyczyć zbiory na zewnątrz mogą studenci łódzkich uczelni państwowych. W tym celu powinni zabrać ze sobą ważną legitymację studencką.
Pozostali studenci mogą wypożyczać na zewnątrz w formie wypożyczeń międzybibliotecznych – za pośrednictwem innych bibliotek.
Z Biblioteki Głównej można korzystać od poniedziałku do piątku od 9.00 do 19.45 oraz w soboty zjazdowe od 9.00 do 15.30.
Informacje o wszelkich zmianach publikowane są w zakładce Godziny.
Godziny pracy bibliotek filialnych:
Godziny pracy Biblioteki Głównej i filii mogą ulec zmianie, np. w okresie wakacyjnym i świątecznym.
W Bibliotece PŁ są przygotowane przestrzenie, w których można odpocząć i się pouczyć (indywidualnie lub grupowo).
Na parterze znajduje się czytelnia, a w strefie wolnego dostępu do zbiorów jest kilka zacisznych kącików do nauki – z fotelami, pufami i stolikami.
Na I piętrze wydzielono specjalną przestrzeń z biurkami i wygodnymi kanapami. Znajduje się tam również regał bookcrossingowy. W strefie wolnego dostępu pomiędzy regałami rozstawiono pojedyncze stoły.
Na II piętrze przy normach wydzielono kolejną dużą przestrzeń z biurkami i kanapami, a pomiędzy regałami umiejscowiono pojedyncze stoliki. Na tej kondygnacji są również dwa pokoje do pracy indywidualnej.
Wyszukaj książkę w katalogu online. Sprawdź w opisie, czy znajduje się ona w Bibliotece Głównej czy w którejś z bibliotek filialnych.
Zanotuj sygnaturę. Zawiera ona m.in. oznaczenie działu wg Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej (UKD), do którego należy dana książka. Dzięki sygnaturze znajdziesz książkę na półce.
Książki rozmieszczono na trzech kondygnacjach w strefach wolnego dostępu zgodnie z UKD:
- na parterze – sygnatury od 001 do 1/17
- na I piętrze – sygnatury od 303/308 do 63/64
- na II piętrze – sygnatury od 654/657 do 93/94.
Przykład
Poszukiwana książka to „Wytyczne projektowania wykonania i odbioru instalacji z pompami ciepła”, sygnatura: 66.01/.09 WYTYCZ.
Oznaczenie 66.01/.09 to dział UKD zlokalizowany na II piętrze. Dlatego idziesz na II piętro i w strefie wolnego dostępu szukasz działu 66.01/.09. Na regałach znajdują się kartki z numerami działów, możesz też poprosić dyżurnego bibliotekarza o pomoc.
Na regale z książkami o sygnaturze 66.01/.09 szukasz książek na literę W, a wśród nich egzemplarza z określeniem „WYTYCZ”.
Z książek oklejonych czerwonym paskiem można korzystać tylko na miejscu.
Więcej na temat rozmieszczenia zbiorów w strefach wolnego dostępu w Bibliotece Głównej
W bibliotekach filialnych książki ustawione są w czytelniach i obszarach wolnego dostępu według Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej lub działów odpowiadających specyfice danego wydziału.
Wypożyczanie na zewnątrz
Z książką należy się udać do samoobsługowego urządzenia umożliwiającego samodzielne wypożyczanie książek (tzw. self-check) lub do wypożyczalni. W przypadku problemu z obsługą urządzenia można poprosić o pomoc dyżurującego bibliotekarza.
Książki zostaną wypożyczone osobie z ważnym kontem użytkownika i bez zaległości (wypożyczenie uniemożliwia np. obecność książki na koncie, która nie została oddana w terminie).
Czytelnik powinien przyjść do Biblioteki z dokumentem identyfikującym go w systemie bibliotecznym, tj. legitymacją studencką lub doktorancką, kartą pracownika lub kartą biblioteczną.
Gdy książki są przygotowane do odbioru, czytelnik otrzymuje powiadomienie e-mailem.
Nie. Należy odebrać książki osobiście.
Tak, można poprosić kogoś o zwrot książek.
Książki należy oddać w wypożyczalni (przekazać bibliotekarzowi, który zwraca je z konta użytkownika) lub w książkomacie (tylko książki z Biblioteki Głównej).
Biblioteka Główna nie przyjmuje książek wypożyczonych z bibliotek filialnych (zwrotu należy dokonać w filii, z której wypożyczono książki) i odwrotnie: filie nie odbierają książek wypożyczonych z Biblioteki Głównej.
Po otrzymaniu e-maila, że książki są gotowe do odbioru, należy odebrać je z wypożyczalni lub książkomatu w ciągu 3 dni.
Informacja o dacie wygaśnięcia rezerwacji jest widoczna na koncie czytelnika.
Limity wypożyczeń dla poszczególnych grup użytkowników określają regulaminy szczegółowe zawarte w Regulaminie Biblioteki.
Czas wypożyczenia książki dla poszczególnych grup użytkowników określają regulaminy szczegółowe zawarte w Regulaminie Biblioteki.
Książki można przedłużyć osobiście w Bibliotece lub przez Internet.
Wskazówki, jak przedłużyć termin zwrotu książki w swoim koncie bibliotecznym, znajdziesz w zakładce Jak korzystać z katalogu.
Za przekroczenie terminu zwrotu książek naliczana jest opłata. Wysokość opłaty określa Załącznik nr 1 do Regulaminu Biblioteki. Do czasu dokonania opłaty konto czytelnika w systemie bibliotecznym jest zablokowane.
Jeżeli czytelnik uszkodził książkę, zobowiązany jest do naprawienia powstałej szkody lub wpłacenia należności wskazanej przez komisję biblioteczną na podstawie kosztów naprawy. Gdy dzieło zostało całkowicie zniszczone, stosuje się procedurę taką jak w przypadku zagubienia książki.
Jeśli czytelnik zagubił książkę, zobowiązany jest do zwrotu identycznego dzieła lub jego nowszego wydania. Bibliotekarz może wskazać do odkupienia inną książkę o tej samej lub zbliżonej wartości co zagubione dzieło. Gdy odkupienie nie jest możliwe, czytelnik zobowiązany jest do wpłacenia obliczonej należności. Zasady obliczania należności za dzieła zagubione określone są w Załączniku nr 2 do Regulaminu Biblioteki PŁ.
PLUM to projekt wzajemnego wypożyczania książek z bibliotek Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Oferta przeznaczona jest dla wszystkich studentów, doktorantów i pracowników PŁ oraz UMED.
Aby skorzystać z projektu, wystarczy:
- udać się do biblioteki macierzystej uczelni
- mieć tam założone konto
- wypełnić formularz zawierający zgodę na przetwarzanie danych osobowych oraz zobowiązanie do przestrzegania regulaminu biblioteki współpracującej.
Następnie można wypożyczać książki (8 książek na 14 dni) z obu bibliotek na podstawie swojej legitymacji studenckiej, karty pracowniczej czy bibliotecznej. Czytelnicy korzystają więc z jednej karty zarówno w BPŁ, jak i w CIB.
W razie pytań prosimy o kontakt:
Oddział Obsługi Użytkowników BPŁ – oou@lib.p.lodz.pl
Oddział Informacji Naukowej i Obsługi Użytkowników CIB – bg.informacja@umed.lodz.pl
Formularz zgody na przetwarzanie danych osobowych – plik Word (13,84 kB)
Formularz zgody na przetwarzanie danych osobowych – plik PDF (194 kB)
Sprowadzanie do BPŁ książek z innych bibliotek
BPŁ sprowadza materiały z innych bibliotek polskich i zagranicznych. Dotyczy to wyłącznie materiałów o tematyce reprezentowanej w PŁ, jeśli nie ma ich w zbiorach Biblioteki PŁ oraz w łódzkich bibliotekach.
Zajmuje się tym Wypożyczalnia Międzybiblioteczna. Korzystać z niej mogą pracownicy, doktoranci i studenci Politechniki Łódzkiej.
W sprawie sprowadzania materiałów z innych bibliotek należy się kontaktować z Wypożyczalnią Międzybiblioteczną (tel. 42 631 20 64, e-mail wmb@lib.p.lodz.pl).
W przypadku wypożyczeń z bibliotek krajowych pobiera się opłatę, gdy biblioteka wypożyczająca nalicza koszty wykonania usługi.
Sprowadzanie materiałów z bibliotek zagranicznych jest odpłatne i obejmuje koszty wynikające z cennika instytucji dostarczającej oraz koszt przesyłki.
Wyszukiwanie materiałów (książek, czasopism, artykułów, opisów patentowych itp.)
Można to sprawdzić w katalogu online Biblioteki.
Szczegóły: Jak korzystać z katalogu.
Można poprosić o pomoc bibliotekarza dyżurującego w strefach wolnego dostępu do zbiorów.
Pomóc może bibliotekarz dyżurujący w strefach wolnego dostępu do zbiorów.
Warto zajrzeć na naszą stronę WWW do zakładki Bibliografia załącznikowa. Można również poprosić o pomoc bibliotekarza dyżurującego w strefach wolnego dostępu do zbiorów.
Pomóc może pracownik Oddział Zbiorów Elektronicznych (tel. 42 631 20 51, e-mail oze@lib.p.lodz.pl).
Kopiowanie
W Bibliotece można skanować oraz drukować i kopiować.
Odpłatne kserografy samoobsługowe znajdują się w strefach otwartych dla użytkowników. Umożliwiają one wydruk czarno-biały do formatu A4 i A3. Ponadto w Bibliotece Głównej i w filiach udostępnia się czarno-białe drukarki laserowe. W Bibliotece Chemicznej można skorzystać z kserokopiarek firm zewnętrznych.
Koszt skopiowania i wydrukowania jednej strony określa załącznik do Regulaminu Biblioteki. Korzystanie ze skanerów jest bezpłatne.
Przy korzystaniu z e-źródeł obowiązuje przestrzeganie prawa autorskiego oraz licencji udzielonych Bibliotece PŁ przez właścicieli i dostawców źródeł elektronicznych. Zasady korzystania ze źródeł zostały opisane w Regulaminie Biblioteki.
Zabronione jest masowe tworzenie elektronicznych i drukowanych kopii rekordów z baz danych oraz tekstów z serwisów pełnotekstowych. Chyba że licencja na użytkowanie e-źródła stanowi inaczej. W praktyce w zależności od polityki danego wydawcy można ściągnąć całą publikację, jej fragment lub wyłącznie odczytać publikację.
Tak, opłaty za kopiowanie i wydruki określa załącznik do Regulaminu Biblioteki.
Tak, można robić zdjęcia.
Komputery, Internet, Wi-Fi
Komputery z dostępem do Internetu znajdują się w czytelni (parter) oraz w strefach wolnego dostępu.
Tak, można przyjść ze swoim laptopem i podłączyć się do sieci EDUROAM.
Można zdalnie korzystać z e-zasobów za pośrednictwem VPN. Część baz danych i serwisów jest również udostępniana poza PŁ poprzez konta indywidualne.
Szczegóły w zakładce Zdalny dostęp do źródeł.
Szkolenia, zwiedzanie, pokazy
Proszę się skontaktować z Oddziałem Promocji i Informacji (Biblioteka Główna, I piętro, pok. 101, e-mail opi@lib.p.lodz.pl, tel. 42 631 20 62).
Nie, nie trzeba powtarzać szkolenia bibliotecznego.
W trakcie studiów wystarczy raz zaliczyć szkolenie biblioteczne. Nie trzeba go powtarzać przy zmianie kierunku studiów ani po rozpoczęciu studiów II stopnia. Otrzymane wcześniej zaliczenia są automatycznie przepisywane przed zakończeniem semestru, w którym szkolenie jest przewidziane w programie studiów.
Tak, proszę skontaktować się z Oddziałem Promocji i Informacji (e-mail opi@lib.p.lodz.pl) i poprosić o umożliwienie wypełnienia testu.
Na platformie WIKAMP znajdują się obowiązkowe kursy e-learningowe na temat wyszukiwania informacji w katalogach i bazach danych: „Szkolenie biblioteczne” i „Zarządzanie informacją naukową”.
Jest również kurs dostępny dla gości: „Elektroniczny warsztat pracy naukowej”, omawiający zagadnienie wyszukiwania i dostępu do literatury naukowej.
Można też umówić się na indywidualny instruktaż (e-mail opi@lib.p.lodz.pl oraz iwona.sojkowska@p.lodz.pl).
Szkolenia organizowane są na wniosek opiekunów grup studenckich. Potrzebę przeprowadzenia zajęć prosimy zgłaszać na adres opi@lib.p.lodz.pl lub dzwonić pod numer 42 631 20 62.
Więcej informacji w zakładce Oferta szkoleń.
W sprawie zwiedzania Biblioteki prosimy o kontakt z Oddziałem Promocji i Informacji (tel. 42 631 20 62, e-mail opi@lib.p.lodz.pl).
Galerię można zwiedzać w godzinach otwarcia Biblioteki.
Inne
Z kartą obiegową należy udać się do wypożyczalni.
Propozycje zakupu książki należy zgłaszać przez specjalny formularz.
Problemy z bazami danych należy zgłaszać do Oddziału Zbiorów Elektronicznych (tel. 42 631 20 51, e-mail oze@lib.p.lodz.pl).
W sprawie swojej pracy dyplomowej należy kontaktować się z Działem Kancelaryjno-Archiwalnym Politechniki Łódzkiej (email kancelaria@adm.p.lodz.pl, tel. 42 631 21 45), zlokalizowanym przy ul. Żeromskiego 116, budynek A28.
Tak, osoby niepełnosprawne mogą korzystać z Biblioteki. Szczegóły: Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością i Deklaracja dostępności.
Pracownicy PŁ
Potrzebę wykupienia dostępu do bazy danych, której Biblioteka nie subskrybuje, można zgłosić do Oddziału Zbiorów Elektronicznych (tel. 42 631 20 51, e-mail oze@lib.p.lodz.pl).
W sprawie analizy cytowań i analizy bibliometrycznej należy zgłosić się do Oddziału Zbiorów Elektronicznych (tel. 42 631 20 51, e-mail oze@lib.p.lodz.pl).
Po informacje potrzebne komisji akredytacyjnej można się zgłosić do Oddziału Promocji i Informacji (tel. 42 631 20 62, e-mail opi@lib.p.lodz.pl).
W sprawie przekazania publikacji do Repozytorium PŁ należy skontaktować się z Oddziałem Tworzenia Zasobów Cyfrowych Biblioteki PŁ.
W celu umieszczenia publikacji w repozytorium należy przesłać zgłoszenie na adres: repozytorium@lib.p.lodz.pl.
Informacje na ten temat znajdują się w zakładce Repozytorium danych badawczych.