Przejdź do treści

FAQ

Odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez użytkowników Biblioteki Politechniki Łódzkiej.

Zdjęcie poglądowe przedstawiające wielki, zielony znak zapytania leżący na pustyni, przed którym stoi mężczyzna.

Jeśli poszukiwanych informacji nie ma ani wśród opublikowanych odpowiedzi (ani na stronie internetowej), można wysłać pytanie przez formularz Zapytaj bibliotekarza.

Dla ułatwienia pytania, pogrupowano tematycznie.


Pierwsza wizyta

Treść (rozbudowana)
Jestem tu pierwszy raz. Co robić? Dokąd iść?

Powinieneś zgłosić się do dyżurnego bibliotekarza w wypożyczalni (I piętro) lub strefie wolnego dostępu (parter, I i II piętro), aby poprosić o pomoc w sprawie, w której przyszedłeś.

0
Kto może korzystać z Biblioteki Politechniki Łódzkiej?

Wszyscy mogą korzystać z BPŁ na miejscu.

Prawo do wypożyczania na zewnątrz mają następujące grupy użytkowników:

  • studenci, doktoranci i pracownicy PŁ
  • słuchacze studiów podyplomowych Politechniki Łódzkiej
  • uczniowie i pracownicy Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Łódzkiej
  • emerytowani pracownicy PŁ
  • Profesorowie Seniorzy PŁ
  • studenci, doktoranci i pracownicy pozostałych łódzkich uczelni państwowych
  • osoby, które uzyskały status honorowego czytelnika.
0
Jak mogę się zapisać do Biblioteki?

Sposób zapisania się do Biblioteki Politechniki Łódzkiej oraz dokumenty, które należy przedstawić przy zapisie, określono w Regulaminie Biblioteki (rozdział 1.5.3 Zapisy do biblioteki).

0
Jestem studentem innej uczelni. Czy mogę skorzystać z Biblioteki PŁ?

Każdy może skorzystać z Biblioteki na miejscu.

Wypożyczyć zbiory na zewnątrz mogą studenci łódzkich uczelni państwowych. W tym celu powinni zabrać ze sobą ważną legitymację studencką.

Pozostali studenci mogą wypożyczać na zewnątrz w formie wypożyczeń międzybibliotecznych – za pośrednictwem innych bibliotek.

0
W jakich godzinach mogę przyjść do Biblioteki?

Z Biblioteki Głównej można korzystać od poniedziałku do piątku od 9.00 do 19.45 oraz w soboty zjazdowe od 9.00 do 15.30.

Informacje o wszelkich zmianach publikowane są w zakładce Godziny.

Godziny pracy bibliotek filialnych:

Godziny pracy Biblioteki Głównej i filii mogą ulec zmianie, np. w okresie wakacyjnym i świątecznym.

0
Czy w Bibliotece są miejsca, w których można się pouczyć i odpocząć?

W Bibliotece PŁ są przygotowane przestrzenie, w których można odpocząć i się pouczyć (indywidualnie lub grupowo).

Na parterze znajduje się czytelnia, a w strefie wolnego dostępu do zbiorów jest kilka zacisznych kącików do nauki – z fotelami, pufami i stolikami.

Na I piętrze wydzielono specjalną przestrzeń z biurkami i wygodnymi kanapami. Znajduje się tam również regał bookcrossingowy. W strefie wolnego dostępu pomiędzy regałami rozstawiono pojedyncze stoły.

Na II piętrze przy normach wydzielono kolejną dużą przestrzeń z biurkami i kanapami, a pomiędzy regałami umiejscowiono pojedyncze stoliki. Na tej kondygnacji są również dwa pokoje do pracy indywidualnej.

0
Jak znajdę książkę na półce?

Wyszukaj książkę w katalogu online. Sprawdź w opisie, czy znajduje się ona w Bibliotece Głównej czy w którejś z bibliotek filialnych.
Zanotuj sygnaturę. Zawiera ona m.in. oznaczenie działu wg Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej (UKD), do którego należy dana książka. Dzięki sygnaturze znajdziesz książkę na półce.
Książki rozmieszczono na trzech kondygnacjach w strefach wolnego dostępu zgodnie z UKD:

  • na parterze – sygnatury od 001 do 1/17
  • na I piętrze – sygnatury od 303/308 do 63/64
  • na II piętrze – sygnatury od 654/657 do 93/94.

Przykład
Poszukiwana książka to „Wytyczne projektowania wykonania i odbioru instalacji z pompami ciepła”, sygnatura: 66.01/.09 WYTYCZ.
Oznaczenie 66.01/.09 to dział UKD zlokalizowany na II piętrze. Dlatego idziesz na II piętro i w strefie wolnego dostępu szukasz działu 66.01/.09. Na regałach znajdują się kartki z numerami działów, możesz też poprosić dyżurnego bibliotekarza o pomoc.
Na regale z książkami o sygnaturze 66.01/.09 szukasz książek na literę W, a wśród nich egzemplarza z określeniem „WYTYCZ”.
Z książek oklejonych czerwonym paskiem można korzystać tylko na miejscu.

Więcej na temat rozmieszczenia zbiorów w strefach wolnego dostępu w Bibliotece Głównej

W bibliotekach filialnych książki ustawione są w czytelniach i obszarach wolnego dostępu według Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej lub działów odpowiadających specyfice danego wydziału.

0

Wypożyczanie na zewnątrz

Znalazłem interesującą mnie książkę na półce w wolnym dostępie. Jak mogę ją wypożyczyć?

Z książką należy się udać do samoobsługowego urządzenia umożliwiającego samodzielne wypożyczanie książek (tzw. self-check) lub do wypożyczalni. W przypadku problemu z obsługą urządzenia można poprosić o pomoc dyżurującego bibliotekarza.

Książki zostaną wypożyczone osobie z ważnym kontem użytkownika i bez zaległości (wypożyczenie uniemożliwia np. obecność książki na koncie, która nie została oddana w terminie).

0
Co muszę ze sobą wziąć do Biblioteki, by odebrać zamówioną książkę?

Czytelnik powinien przyjść do Biblioteki z dokumentem identyfikującym go w systemie bibliotecznym, tj. legitymacją studencką lub doktorancką, kartą pracownika lub kartą biblioteczną.

0
Skąd będę wiedział, że książka jest do odbioru?

Gdy książki są przygotowane do odbioru, czytelnik otrzymuje powiadomienie e-mailem.

0
Czy ktoś może odebrać książki za mnie? Czy mogę odebrać książki za koleżankę?

Nie. Należy odebrać książki osobiście.

0
Czy ktoś może oddać za mnie książki?

Tak, można poprosić kogoś o zwrot książek.

0
Gdzie mogę oddać wypożyczone książki?

Książki należy oddać w wypożyczalni (przekazać bibliotekarzowi, który zwraca je z konta użytkownika) lub w książkomacie (tylko książki z Biblioteki Głównej).

Biblioteka Główna nie przyjmuje książek wypożyczonych z bibliotek filialnych (zwrotu należy dokonać w filii, z której wypożyczono książki) i odwrotnie: filie nie odbierają książek wypożyczonych z Biblioteki Głównej.

0
Ile czasu mam na odebranie zamówionych książek?

Po otrzymaniu e-maila, że książki są gotowe do odbioru, należy odebrać je z wypożyczalni lub książkomatu w ciągu 3 dni.

Informacja o dacie wygaśnięcia rezerwacji jest widoczna na koncie czytelnika.

0
Ile książek mogę wypożyczyć?

Limity wypożyczeń dla poszczególnych grup użytkowników określają regulaminy szczegółowe zawarte w Regulaminie Biblioteki.

0
Na jak długo mogę wypożyczyć książki?

Czas wypożyczenia książki dla poszczególnych grup użytkowników określają regulaminy szczegółowe zawarte w Regulaminie Biblioteki.

0
Jak mogę przedłużyć książki?

Książki można przedłużyć osobiście w Bibliotece lub przez Internet.

Wskazówki, jak przedłużyć termin zwrotu książki w swoim koncie bibliotecznym, znajdziesz w zakładce Jak korzystać z katalogu.

0
Nie oddałem książek w terminie. Co teraz?

Za przekroczenie terminu zwrotu książek naliczana jest opłata. Wysokość opłaty określa Załącznik nr 1 do Regulaminu Biblioteki. Do czasu dokonania opłaty konto czytelnika w systemie bibliotecznym jest zablokowane.

0
Co zrobić, gdy wypożyczona książka się zgubiła lub zniszczyła?

Jeżeli czytelnik uszkodził książkę, zobowiązany jest do naprawienia powstałej szkody lub wpłacenia należności wskazanej przez komisję biblioteczną na podstawie kosztów naprawy. Gdy dzieło zostało całkowicie zniszczone, stosuje się procedurę taką jak w przypadku zagubienia książki.

Jeśli czytelnik zagubił książkę, zobowiązany jest do zwrotu identycznego dzieła lub jego nowszego wydania. Bibliotekarz może wskazać do odkupienia inną książkę o tej samej lub zbliżonej wartości co zagubione dzieło. Gdy odkupienie nie jest możliwe, czytelnik zobowiązany jest do wpłacenia obliczonej należności. Zasady obliczania należności za dzieła zagubione określone są w Załączniku nr 2 do Regulaminu Biblioteki PŁ.

0
PLUM – projekt wzajemnych wypożyczeń. O co chodzi w projekcie i jak można z niego skorzystać?

PLUM to projekt wzajemnego wypożyczania książek z bibliotek Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Oferta przeznaczona jest dla wszystkich studentów, doktorantów i pracowników PŁ oraz UMED.

Aby skorzystać z projektu, wystarczy:

  • udać się do biblioteki macierzystej uczelni
  • mieć tam założone konto
  • wypełnić formularz zawierający zgodę na przetwarzanie danych osobowych oraz zobowiązanie do przestrzegania regulaminu biblioteki współpracującej.

Następnie można wypożyczać książki (8 książek na 14 dni) z obu bibliotek na podstawie swojej legitymacji studenckiej, karty pracowniczej czy bibliotecznej. Czytelnicy korzystają więc z jednej karty zarówno w BPŁ, jak i w CIB.

W razie pytań prosimy o kontakt:
Oddział Obsługi Użytkowników BPŁ – oou@lib.p.lodz.pl
Oddział Informacji Naukowej i Obsługi Użytkowników CIB – bg.informacja@umed.lodz.pl

Formularz zgody na przetwarzanie danych osobowych – plik Word (13,84 kB)
Formularz zgody na przetwarzanie danych osobowych – plik PDF (194 kB)

0

Sprowadzanie do BPŁ książek z innych bibliotek

Potrzebne mi książki z innej biblioteki. Czy można je sprowadzić?

BPŁ sprowadza materiały z innych bibliotek polskich i zagranicznych. Dotyczy to wyłącznie materiałów o tematyce reprezentowanej w PŁ, jeśli nie ma ich w zbiorach Biblioteki PŁ oraz w łódzkich bibliotekach.
Zajmuje się tym Wypożyczalnia Międzybiblioteczna. Korzystać z niej mogą pracownicy, doktoranci i studenci Politechniki Łódzkiej.

W sprawie sprowadzania materiałów z innych bibliotek należy się kontaktować z Wypożyczalnią Międzybiblioteczną (tel. 42 631 20 64, e-mail wmb@lib.p.lodz.pl).

0
Czy za sprowadzenie do BPŁ książki z innej biblioteki pobierana jest opłata?

W przypadku wypożyczeń z bibliotek krajowych pobiera się opłatę, gdy biblioteka wypożyczająca nalicza koszty wykonania usługi.

Sprowadzanie materiałów z bibliotek zagranicznych jest odpłatne i obejmuje koszty wynikające z cennika instytucji dostarczającej oraz koszt przesyłki.

0

Wyszukiwanie materiałów (książek, czasopism, artykułów, opisów patentowych itp.)

Nie wiem, czy interesujące mnie książki są w zbiorach BPŁ. Jak mam to sprawdzić?

Można to sprawdzić w katalogu online Biblioteki.

Szczegóły: Jak korzystać z katalogu.

0
Nie znalazłem potrzebnej mi książki w katalogu Biblioteki. Nie wiem, czy dobrze szukałem. Kogo mogę poprosić o pomoc?

Można poprosić o pomoc bibliotekarza dyżurującego w strefach wolnego dostępu do zbiorów.

0
Mam problem z wyszukaniem publikacji do mojej pracy dyplomowej. Kto może mi powiedzieć, jak to zrobić krok po kroku?

Pomóc może bibliotekarz dyżurujący w strefach wolnego dostępu do zbiorów.

0
Muszę sporządzić bibliografię do mojej pracy, ale nigdy tego nie robiłem i nie mam wszystkich danych. Kto może mi pomóc?

Warto zajrzeć na naszą stronę WWW do zakładki Bibliografia załącznikowa. Można również poprosić o pomoc bibliotekarza dyżurującego w strefach wolnego dostępu do zbiorów.

0
Nie mogę wyświetlić pełnego tekstu w bazie zakupionej przez BPŁ. Kto może mi pomóc?

Pomóc może pracownik Oddział Zbiorów Elektronicznych (tel. 42 631 20 51, e-mail oze@lib.p.lodz.pl).

0

Kopiowanie

Czy w BPŁ można skanować i kserować materiały? Czy można drukować?

W Bibliotece można skanować oraz drukować i kopiować.

Odpłatne kserografy samoobsługowe znajdują się w strefach otwartych dla użytkowników. Umożliwiają one wydruk czarno-biały do formatu A4 i A3. Ponadto w Bibliotece Głównej i w filiach udostępnia się czarno-białe drukarki laserowe. W Bibliotece Chemicznej można skorzystać z kserokopiarek firm zewnętrznych.

Koszt skopiowania i wydrukowania jednej strony określa załącznik do Regulaminu Biblioteki. Korzystanie ze skanerów jest bezpłatne.

0
Czy mogę kopiować artykuły i książki dostępne w zbiorach elektronicznych Biblioteki?

Przy korzystaniu z e-źródeł obowiązuje przestrzeganie prawa autorskiego oraz licencji udzielonych Bibliotece PŁ przez właścicieli i dostawców źródeł elektronicznych. Zasady korzystania ze źródeł zostały opisane w Regulaminie Biblioteki.

Zabronione jest masowe tworzenie elektronicznych i drukowanych kopii rekordów z baz danych oraz tekstów z serwisów pełnotekstowych. Chyba że licencja na użytkowanie e-źródła stanowi inaczej. W praktyce w zależności od polityki danego wydawcy można ściągnąć całą publikację, jej fragment lub wyłącznie odczytać publikację.

0
Czy są opłaty za kopiowanie i wydruki?

Tak, opłaty za kopiowanie i wydruki określa załącznik do Regulaminu Biblioteki.

0
Czy mogę robić zdjęcia w czytelni?

Tak, można robić zdjęcia.

0

Komputery, Internet, Wi-Fi

Gdzie mógłbym skorzystać z komputera z dostępem do Internetu?

Komputery z dostępem do Internetu znajdują się w czytelni (parter) oraz w strefach wolnego dostępu.

0
Czy mogę przyjść ze swoim laptopem i podłączyć go do Internetu w Bibliotece?

Tak, można przyjść ze swoim laptopem i podłączyć się do sieci EDUROAM.

0
Czy z serwisów i baz danych zakupionych przez Bibliotekę mogę korzystać z komputera w domu lub w innym miejscu poza Politechniką? Jak mógłbym to zrobić?

Można zdalnie korzystać z e-zasobów za pośrednictwem VPN. Część baz danych i serwisów jest również udostępniana poza PŁ poprzez konta indywidualne.

Szczegóły w zakładce Zdalny dostęp do źródeł.

0

Szkolenia, zwiedzanie, pokazy

Zaliczyłem szkolenie biblioteczne, ale nie widzę w karcie oceny. Kogo mogę poprosić o pomoc?

Proszę się skontaktować z Oddziałem Promocji i Informacji (Biblioteka Główna, I piętro, pok. 101, e-mail opi@lib.p.lodz.pl, tel. 42 631 20 62).

0
Zmieniłem kierunek studiów. Czy muszę zrobić szkolenie biblioteczne jeszcze raz?

Nie, nie trzeba powtarzać szkolenia bibliotecznego.

W trakcie studiów wystarczy raz zaliczyć szkolenie biblioteczne. Nie trzeba go powtarzać przy zmianie kierunku studiów ani po rozpoczęciu studiów II stopnia. Otrzymane wcześniej zaliczenia są automatycznie przepisywane przed zakończeniem semestru, w którym szkolenie jest przewidziane w programie studiów.

0
Czy mogę zaliczyć szkolenie biblioteczne, jeśli test jest już zamknięty?

Tak, proszę skontaktować się z Oddziałem Promocji i Informacji (e-mail opi@lib.p.lodz.pl) i poprosić o umożliwienie wypełnienia testu.

0
Czy Biblioteka organizuje dla studentów szkolenia z wyszukiwania informacji w katalogach i bazach danych?

Na platformie WIKAMP znajdują się obowiązkowe kursy e-learningowe na temat wyszukiwania informacji w katalogach i bazach danych: „Szkolenie biblioteczne” i „Zarządzanie informacją naukową”.

Jest również kurs dostępny dla gości: „Elektroniczny warsztat pracy naukowej”, omawiający zagadnienie wyszukiwania i dostępu do literatury naukowej. 

Można też umówić się na indywidualny instruktaż (e-mail opi@lib.p.lodz.pl oraz iwona.sojkowska@p.lodz.pl).

0
Jak zamówić szkolenie dla studentów (np. z prawa autorskiego)? Do kogo się zwrócić?

Szkolenia organizowane są na wniosek opiekunów grup studenckich. Potrzebę przeprowadzenia zajęć prosimy zgłaszać na adres opi@lib.p.lodz.pl lub dzwonić pod numer 42 631 20 62.

Więcej informacji w zakładce Oferta szkoleń.

0
Chcielibyśmy zwiedzić BPŁ. Do kogo się zwrócić?

W sprawie zwiedzania Biblioteki prosimy o kontakt z Oddziałem Promocji i Informacji (tel. 42 631 20 62, e-mail opi@lib.p.lodz.pl).

0
W jakie dni i w jakich godzinach można zwiedzać Galerię Biblio-Art?

Galerię można zwiedzać w godzinach otwarcia Biblioteki.

0

Inne

Dokąd powinienem się udać z tzw. obiegówką?

Z kartą obiegową należy udać się do wypożyczalni.

0
Nie znalazłem w zbiorach potrzebnej książki. Jak mogę poprosić o jej zakup?

Propozycje zakupu książki należy zgłaszać przez specjalny formularz.

0
Nie działa baza danych. Kto może mi pomóc?

Problemy z bazami danych należy zgłaszać do Oddziału Zbiorów Elektronicznych (tel. 42 631 20 51, e-mail oze@lib.p.lodz.pl).

0
Szukam swojej pracy dyplomowej (licencjackiej, inżynierskiej, magisterskiej, doktorskiej) napisanej przed laty. Czy znajdę ją w Bibliotece?

W sprawie swojej pracy dyplomowej należy kontaktować się z Działem Kancelaryjno-Archiwalnym Politechniki Łódzkiej (email kancelaria@adm.p.lodz.pl, tel. 42 631 21 45), zlokalizowanym przy ul. Żeromskiego 116, budynek A28.

0
Jestem studentem z niepełnosprawnością. Czy będę mógł skorzystać z Biblioteki? Jakie są niedogodności i jakie udogodnienia?

Tak, osoby niepełnosprawne mogą korzystać z Biblioteki. Szczegóły: Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością i Deklaracja dostępności.

0

Pracownicy PŁ

W Bibliotece nie ma dostępu do potrzebnej mi bazy danych. Z kim mogę porozmawiać o ewentualnym wykupieniu subskrypcji?

Potrzebę wykupienia dostępu do bazy danych, której Biblioteka nie subskrybuje, można zgłosić do Oddziału Zbiorów Elektronicznych (tel. 42 631 20 51, e-mail oze@lib.p.lodz.pl).

0
Do kogo mogę się zwrócić w sprawie analizy bibliometrycznej i analizy cytowań? Kto może mi pomóc?

W sprawie analizy cytowań i analizy bibliometrycznej należy zgłosić się do Oddziału Zbiorów Elektronicznych (tel. 42 631 20 51, e-mail oze@lib.p.lodz.pl).

0
Kogo mogę poprosić o informacje potrzebne komisji akredytacyjnej?

Po informacje potrzebne komisji akredytacyjnej można się zgłosić do Oddziału Promocji i Informacji (tel. 42 631 20 62, e-mail opi@lib.p.lodz.pl).

0
Chciałbym przekazać swoje publikacje do Repozytorium Politechniki Łódzkiej. Z kim powinienem się skontaktować w tej sprawie?

W sprawie przekazania publikacji do Repozytorium PŁ należy skontaktować się z Oddziałem Tworzenia Zasobów Cyfrowych Biblioteki PŁ.

W celu umieszczenia publikacji w repozytorium należy przesłać zgłoszenie na adres: repozytorium@lib.p.lodz.pl.

0
Chciałbym przekazać dane badawcze do repozytorium. Co mam zrobić?

Informacje na ten temat znajdują się w zakładce Repozytorium danych badawczych.

0