Przejdź do treści

Redagowanie pracy dyplomowej

Prace dyplomowe (licencjackie, inżynierskie, magisterskie) powstające na naszej uczelni powinny spełniać określone kryteria merytoryczne i formalno-edytorskie.

Zdjęcie poglądowe przedstawiające laptop z ekranem opartym o stos książek ułożonych w piramidę.

Wymogi merytoryczne dla konkretnego kierunku studiów, a także poziomu i profilu kształcenia, ustalają właściwe rady kierunku studiów. Natomiast zasady formalno-edytorskie określa Załącznik nr 10 i Załącznik nr 11 do Zarządzenia nr 75/2022 Rektora Politechniki Łódzkiej z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie Regulaminu dyplomowania oraz Procedury antyplagiatowej prac dyplomowych w Politechnice Łódzkiej.

Poniżej znajdują się najważniejsze informacje zawarte w wymienionym zarządzeniu. Szczegółowe porady na temat pisania prac dyplomowych umieszczono w zakładce Prace dyplomowe – źródła.

Treść (rozbudowana)
Części składowe pracy dyplomowej

Pod względem formalnym praca dyplomowa składa się z części wstępnej, głównej i końcowej. Szczegóły dotyczące tego, co powinny obejmować te elementy, znajdują się w Załączniku nr 10 do Regulaminu dyplomowania – plik PDF (1,35 MB). Poniżej uwzględniono jedynie podstawowe informacje.

Część wstępna musi zawierać:

  • kartę tytułową
  • spis treści
  • abstrakt lub streszczenie
  • słowa kluczowe.

Część główna musi zawierać:

  • wstęp
  • cel i zakres pracy
  • tekst główny
  • podsumowanie
  • literaturę.

Część końcowa może – ale nie musi – zawierać:

  • wykaz rysunków i tabel
  • wykaz symboli i oznaczeń
  • wykaz używanych skrótów
  • listę definicji
  • wykaz załączników
  • załączniki.

Na karcie tytułowej znajdują się następujące elementy:

  • logotyp uczelni z nazwą wydziału
  • imię, nazwisko i nr dyplomu autora pracy
  • sformułowanie „PRACA DYPLOMOWA” z dookreślonym typem pracy: magisterska, inżynierska, licencjacka oraz dopiskiem „na kierunku…”
  • temat pracy w języku prowadzenia studiów
  • nazwa instytutu lub katedry
  • tytuł lub stopień naukowy oraz imię i nazwisko promotora
  • tytuł lub stopień naukowy oraz imię i nazwisko opiekuna pomocniczego, jeśli został powołany
  • tytuł lub stopień naukowy oraz imię i nazwisko promotora uczelni partnerskiej w przypadku procedury uznania
  • miejscowość i rok powstania.

Układ elementów na karcie można sprawdzić w Załączniku nr 11 do Regulaminu dyplomowania – plik PDF (281,46 kB).


Załącznik nr 10 do Regulaminu dyplomowania – plik Word (25,9 kB)
Załącznik nr 11 do Regulaminu dyplomowania – plik Word (23,1 kB)

0
Wymagania dotyczące postaci, formatu i tekstu pracy

W edytorze tekstu należy wybrać rozmiar strony A4. Trzeba ustawić marginesy lustrzane o wymiarach: góra i dół – 2,5 cm, wewnętrzny – 3 cm, zewnętrzny – 2 cm. Nagłówek i stopka powinny mieć wysokość 1,25 cm. W pracach dyplomowych PŁ numeracja stron znajduje się w dolnym zewnętrznym rogu z lustrzanym odbiciem na stronach parzystych i nieparzystych. Rozmiar czcionki numeracji stron to 12 pkt. Numeru nie wstawia się na stronie tytułowej.

Do tekstu można dobrać jedną z następujących czcionek: Calibri, Arial, Tahoma, Helvetica, Verdana – w rozmiarze:

  • 12 pkt dla tekstu podstawowego
  • 16 pkt dla tytułu pierwszego poziomu
  • 14 pkt dla tytułu drugiego poziomu
  • 13 pkt dla tytułu trzeciego poziomu.

Tytuły główne rozdziałów powinny być pogrubione, a główne rozdziały muszą zaczynać się na nowej stronie.

Interlinię można ustawić na rozstęp od 1 do 1,5. Akapit wyróżnia się wcięciem o rozmiarze 0,5 cm lub odstępem przed akapitem na 4 pkt, bez wcięcia.


Zalecenia dotyczące poszczególnych typów tekstów

Rysunki:

  • podpisy wyrównane do lewej strony lub wyśrodkowane
  • podpis „Rys.” oznaczony numerem rozdziału i numerem kolejnym rysunku w rozdziale bądź z zachowaną numeracją ciągłą
  • źródło obok podpisu rysunku (należy zachować jednolity styl odwołań do źródeł w całej pracy)
  • rozmiar tekstu 10 pkt.

Wzory:

  • wyśrodkowane
  • numeracja:

        • w nawiasie okrągłym, np. (1)
        • przy prawym marginesie
        • z zachowaniem ciągłości w całej pracy.

Tabele:

  • tytuł tabeli „Tabela” umieszcza się:

        • nad tabelą
        • wyrównany do lewej strony lub wyśrodkowany
        • zapisany czcionką rozmiaru 10 pkt

  • numerację tabel oznacza się numerem rozdziału i kolejnym numerem tabeli w rozdziale
  • źródło podaje się obok podpisu (należy zachować jednolity styl odwołań do źródeł w całej pracy).

Wyliczenia:

  • jeden rodzaj w całej pracy, do wyboru:

        • kropka
        • myślnik

  • interpunkcja:

        • po każdej wyliczanej pozycji obowiązkowo stawia się przecinek
        • po ostatniej pozycji umieszcza się kropkę
        • każdą pozycję rozpoczyna się od małej litery.


Odwołania do źródeł i wykaz literatury

W odwołaniach do źródeł i wykazie literatury należy stosować jednolity styl w całej pracy dyplomowej. Może to być styl harwardzki lub APA. Ponadto zaleca się korzystanie z narzędzia do zarządzania bibliografią Mendeley.

Odwołania do źródeł wstawia się w formie przypisu dolnego i zachowuje się ich ciągłą numerację.

Wykaz literatury należy umieścić na końcu pracy dyplomowej. Trzeba go sporządzić w układzie alfabetycznym według nazwisk autorów.

Polecamy zapoznać się z zakładką Bibliografia załącznikowa, w której znajdują się pomocne informacje na temat tworzenia wykazu literatury.


Wydruk i oprawa

Pracę należy wydrukować dwustronnie w formacie A4. Jeden egzemplarz w miękkiej oprawie trzeba przekazać do dziekanatu. Ma on mieć przezroczystą okładkę z przodu (widoczna strona tytułowa) trwale spiętą w listwach. Student może również przygotować dodatkowy egzemplarz pracy w twardej oprawie z logo Politechniki Łódzkiej.

0
Wymagania dotyczące elektronicznej wersji pracy dyplomowej

Student przygotowuje elektroniczną wersję pracy dyplomowej i umieszcza ją w Panelu dyplomanta. Pracę można zapisać w kilku plikach. Rozmiar pojedynczego pliku to maksymalnie 20 MB, a łączny rozmiar wszystkich plików – 700 MB. Elektroniczną wersję pracy należy przekazać w postaci edytowalnej i nieskompresowanej, w jednym z poniższych formatów:

  • *.doc
  • *.docx
  • *.rtf
  • *.txt
  • *.odt
  • *.pdf.

Pliki, na których zapisano podstawową treść pracy, muszą mieć w nazwie umieszczoną frazę „tresc_pracy”, nie mogą też łącznie przekroczyć rozmiaru 60 MB.

0